מה זה רפורמת "צדק תחבורתי"? כל מה שצריך לדעת על ההנחה בתחבורה הציבורית
- Elisha LeVine
- 6 במאי
- זמן קריאה 3 דקות
החל מ-25 באפריל 2025, יותר מ-3 מיליון ישראלים זכאים ל-50% הנחה בתחבורה הציבורית במסגרת רפורמת "צדק תחבורתי" של שרת התחבורה מירי רגב. אבל מהי הרפורמה הזו, ולמה היא כל כך חשובה? בואו נצלול לפרטים ונבין איך היא משנה את חוקי המשחק בתחבורה הציבורית בישראל.

מה המטרה של "צדק תחבורתי"?
רפורמת "צדק תחבורתי" היא יוזמה של משרד התחבורה שנועדה להפוך את התחבורה הציבורית לנגישה ומשתלמת יותר, במיוחד עבור אוכלוסיות מוחלשות. במקום להמשיך עם מדיניות הנחות כללית שמבוססת על דירוג יישובים, הרפורמה מתמקדת בדיוק חסר תקדים: היא מעניקה הנחה של 50% לתושבי שכונות ורחובות בדירוג סוציו-אקונומי 1–5, וכן לתושבי יישובים בפריפריה (דירוג 1–5).
המטרה? להבטיח שההטבות מגיעות למי שבאמת זקוק להן, תוך עידוד שימוש בתחבורה ציבורית כחלופה לרכב הפרטי. התוצאה היא לא רק חיסכון כספי משמעותי, אלא גם צמצום עומסי תנועה ותרומה לסביבה נקייה יותר.
מה חדש בפעימה השנייה של הרפורמה?
הפעימה הראשונה של הרפורמה, שהושקה לפני כשנה, העניקה הנחה של 50% לכ-1.5 מיליון תושבי הפריפריה. כעת, הפעימה השנייה מרחיבה את מעגל הזכאים ב-1.5 מיליון אזרחים נוספים, שגרים בשכונות עם דירוג סוציו-אקונומי נמוך עד בינוני. מה שמיוחד כאן הוא השימוש בנתונים מפורטים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), שמאפשרים לקבוע זכאות ברמת השכונה או הרחוב, ולא רק לפי היישוב כולו.
הדיוק הזה מבטיח שגם תושבים בערים "חזקות" כלכלית, שגרים בשכונות מוחלשות, יקבלו את ההטבה שמגיעה להם.
למה זה משנה?
עבור משפחות רבות, התחבורה הציבורית היא הוצאה משמעותית. ההנחה של 50% על נסיעות ומנויים חודשיים (כמו חופשי חודשי ארצי או משולב רכבת) יכולה לחסוך מאות שקלים בשנה. בנוסף, הרפורמה תומכת במטרות סביבתיות וחברתיות:
צמצום פערים: תחבורה זולה יותר מאפשרת גישה טובה יותר לעבודה, לימודים ושירותים.
הפחתת זיהום: יותר נוסעים בתחבורה הציבורית = פחות מכוניות על הכביש.
שיפור תשתיות: הביקוש הגובר לתחבורה ציבורית מעודד השקעות בקווים חדשים, אוטובוסים מודרניים ורכבות קלות.
מי זכאי להנחה בתחבורה הציבורית?
ההנחה של 50% מיועדת לשתי קבוצות עיקריות:
תושבי שכונות ורחובות בדירוג סוציו-אקונומי 1–5: זה יכול להיות גם הרחוב שלכם, גם אתם גרים בשכונה יוקרתית.
תושבי יישובים בפריפריה: יישובים בדירוג פריפריאליות 1–5, למעט אזורים סטטיסטיים בדירוג סוציו-אקונומי גבוה (9–10).
בנוסף, קבוצות כמו קשישים מעל גיל 67 (שזכאים לנסיעה חינם), סטודנטים, צעירים עד גיל 26, ואנשים עם מוגבלויות נהנים גם הם מהנחות. שימו לב: אין כפל הנחות – אם אתם כבר זכאים להנחה במסגרת פרופיל אחר, תקבלו את ההטבה המיטבית.
לא בטוחים אם הכתובת שלכם זכאית? בדקו באתר משרד התחבורה.
אילו מסמכים צריך להגיש?
כדי לעדכן את פרופיל הרב-קו או היישומון שלכם, תצטרכו להגיש את המסמכים הבאים:
תעודת זהות עם ספח: הספח חייב לכלול את כתובת המגורים ביישוב או בשכונה הזכאים.
אחד מהמסמכים הבאים:
חשבון ארנונה עדכני (משלושת החודשים האחרונים או משנת 2024).
חשבון חשמל או מים.
המסמך חייב לכלול את שמכם ואת הכתובת הרשומה בתעודת הזהות.
אין מסמכים? אפשר להגיש תצהיר חתום על ידי עורך דין. טופס התצהיר זמין להורדה באתר משרד התחבורה.
איך מעדכנים את הפרופיל?
התהליך פשוט וניתן לבצע אותו באופן דיגיטלי:
היכנסו לאתר הרב-קו או לאחד מיישומוני התשלום (Moovit, פנגו, רב-פס, Cello).
העלו את המסמכים הנדרשים.
המתינו לאישור הפרופיל – ההנחה תיכנס לתוקף מיום האישור בלבד.
רכשו מנוי חודשי מוזל (כמו חופשי חודשי ארצי או משולב רכבת) ותקפו בכל נסיעה.
טיפ חשוב: ההנחה תקפה לשנתיים, ולאחר מכן תצטרכו לעדכן את הפרופיל מחדש.
מה לגבי עליית המחירים?
נכון, מחירי התחבורה הציבורית עלו לאחרונה – נסיעה בודדת התייקרה ב-2 שקלים, ומחירי המנויים הותאמו. אבל עבור הזכאים להנחה, העלייה הזו כמעט לא מורגשת. לדוגמה, מנוי חופשי חודשי ארצי שמחירו המלא עלה ל-250 ש"ח, יעלה לזכאים רק 125 ש"ח – חיסכון משמעותי!
מוכנים לחסוך?
עכשיו כשאתם יודעים איך לממש את ההנחה, הגיע הזמן לעלות לאוטובוס או לרכבת ולחסוך כסף. רוצים להבין לעומק מהי רפורמת "צדק תחבורתי" ולמה היא כל כך משמעותית? קראו את הפוסט שלנו מהי רפורמת צדק תחבורתי?. סקרנים לגבי היתרונות של תחבורה ציבורית ואיך היא יכולה לשנות את חייכם? בדקו את הפוסט שלנו על היתרונות של מעבר לתחבורה ציבורית בישראל.
צאו לדרך! עדכנו את הפרופיל שלכם עוד היום וגלו כמה קל לחסוך בתחבורה הציבורית.
Comentários